Code by www.biv91.ir ---> احکام خمس حدود 500

آیا عیدی هایی که ما می گیریم خمس دارد یا خیر؟
پاسخ – فتوای برخی از فقها و مراجع معظم تقلید مانند امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری و برخی مراجع دیگر این است که عیدی خمس ندارد . حتی اگر  استفاده نشود و تا سر سال نیز باقی بماند. اما برخی از مراجع دیگر می گویند اگر استفاده شد خمس ندارد، ولی اگر استفاده نشد و تا سر سال باقی ماند باید خمس آن را بپردازند.
26 – یک سال است خانه دار شده ایم و خیلی بدهکار هستیم آیا خمس به ما تعلق می گیرد ؟
پاسخ – شاید تعلق بگیرد و شاید هم نگیرد. اما مهم آن است که در زندگی خود حساب و کتاب داشته باشید. شما باید به دفتر مرجع تقلید خود ،  نماینده ی او و یا کسی که از جانب او اجازه ی محاسبه دارد مراجعه کنید تا اموال شما حسابرسی شود . ممکن است مبلغی بدهکار نشوید و ممکن هم است یک مقداربدهکار شوید . اگر مبلغ زیاد بود و الان نتوانستید بپردازید راه حل دارد . به شما مهلت می دهند که درآینده و یا به صورت اقساط بدهی خود را بپردازید. اما صرف اینکه ما خانه نداریم و یا بدهکار هستیم پس خمس به ما تعلق نمی گیرد ، درست نیست . ممکن است به شما تعلق بگیرد اما مقدار آن کم باشد . اصل مسئله این است که در زندگی خود نسبت به این واجب الهی و شرعی حسابرسی داشته باشید .
31- خمسی که به درآمد تعلق می گیرد آیا به حقوق بازنشستگی نیز تعلق می گیرد یا خیر؟
پاسخ – اگر حقوق بازنشستگی خرج زندگی نشود و تا سر سال خمسی چیزی از آن  باقی بماند، به آن مقدار باقی مانده خمس تعلق می گیرد . 
 35 – ما یک زمین کشاورزی داریم که در آن گندم کشت می کنیم . پدر ما فوت کرده است می گویند که نمی خواهد زکات آن را بدهید ما باید چکار کنیم ؟
پاسخ – در مسئله ای که مطرح کردند به نظر من خمس با زکات اشتباه شده است . زمین کشاورزی که به شما به ارث رسیده خمس ندارد چون  ارثیه است . مگر اینکه شما بدانید به آن خمس تعلق گرفته و خمس آن را نپرداخته اند. اما زکات به خود زمین تعلق نمی گیرد ، در مورد گندم ، اگر این گندم از قبل بوده که زکات آن به پدر شما واجب بوده که انشاء اله پرداخته است اما اگر بدانید که نپرداخته آن را نیز باید بپردازید . اما گندمی که الان شما می کارید اگر به حد نصاب برسد با شرایطی که گفته اند زکات به آن واجب است . این مسئله که چون زمین به شما به ارث رسیده و الان گندم می کارید زکات ندارد صحیح نیست بلکه باید زکات آن را بپردازید .
71 – پولی را که در بانک می گذاریم و وام برای مسکن می گیریم آیا به آن خمس تعلق می گیرد ؟
پاسخ – پولی را که شما سپرده گذاری کرده اید که بعد وام بگیرد ، این خمس دارد . اگر این ثبت نام بشود برای مسکن مورد نیاز و بعد مسکن را تحویل می دهند در حقیقت پرداختن پول مسکن است ولی اگر در بانک سپرده گذاری بکنید که بعد وام بگیرید این خمس دارد . اگر وضع مالی شما جوری است که اگر الان بخواهید خمس آنرا بدهید آن وام را نمی توانید بگیرید و اگر وام را نگیرید نمی توانید خانه تهیه بکنید ، شما به دفتر مرجع تقلید خودتان مراجعه بکنید و اجازه بگیرید و دست گردون می کنند و اصطلاحا خمس را می گیرند و به شما قرض می دهند و فعلا شما می توانید در آن اموال تصرف کنید و هر وقت که توانستید و مهلت دادند خمس آنرا می پردازید .

84 – اگر وسایلی را برای تزئین منزل مثل گلدان بخریم ، به آن خمس تعلق می گیرد؟
پاسخ – معمولا در منزل وسایل تزئینی هست و در هر زمانی وسایل تزئینی مناسب همان زمان را دارد . یک وقت شما می بینید که تابلو فرش گرانبهایی روی دیوار نصب شده است یا ظروف تزئینی گران قیمت که هیچ وقت هم مورد استفاده قرار نمی گیرند و فقط زیبایی دارد . اینها جزو هزینه های جاری زندگی است و به آن خمس تعلق نمی گیرد . زیرا اینها جزو مصرف است و شما مصرف کرده اید . آن چیزی که مصرف نمی شود باید سر سال خمس آن داده بشود. اگر شما مطابق شان خودتان چیزی را برای تزیین تهیه کرده اید مانعی ندارد . مهم این است که مطابق شان باشد . مثلا در خانه ای تابلو فرش گران قیمتی زده اند ولی نسبت به این خانه و وسایل آن ، این تابلو مناسب نیست و خمس دارد ولی تابلو فرشی مناسب با آن اتاق ، فضا و وضع صاحب منزل اشکالی ندارد و خمس به آن تعلق نمی گیرد .
91– با توجه به اینکه ازدواج سنت پیامبر است و جوانان جز با پس اندازها نمی توانند این کار را انجام بدهند ، آیا به این پس اندازها که بصورت پول یا جنس است خمس تعلق      می گیرد ؟
پاسخ – انشاء الله سنت ازدواج در جامعه ی ما هر چه بیشتر ترویج و عملی بشود . و سنین ازدواج پایین بیاید. در این زمینه دو تا نظریه در بین فقهاء ما وجود دارد . یک قاعده ی کلی داریم که اگر شما نیازی داشته باشید و نتوانید یک دفعه آن نیاز را برآورده کنید و محتاج آن باشید که برای آن نیاز پس انداز کنید مثل خرید خانه یا لوازمی که قیمتش سنگین است از جمله برای ازدواج . اگر در طی چندسال این کار را کردید بنظر بعضی از فقهاء خمس ندارد . اما بنظر بسیاری از مراجع تقلید اگر پولی جمع کنید و جنسی برای استفاده نخردید خمس دارد . من توصیه می کنم که شما به نظر فتوای مرجع تقلید خودتان مراجعه کنید . اگر فتوای ایشان این بود که باید خمس بدهید . این طور نیست که شما باید همه ی آنرا یک دفعه بدهید . بعد از محاسبه خمس ، بدهی به گردن شما می آید و می توانید بتدریج آنرا پرداخت کنید بدون اینکه مشکلی برای ازدواج شما پیش بیاید .
98 – ما پولی را برای خرید خانه در یک بانک گذاشته ایم . اگر بخواهیم الان خمس آن را بپردازیم پول ما برای خرید خانه کم می شود . آیا می توانیم این پول را خرج کنیم و هروقت که امکانات مالی داشتیم خمس آن پول را بپردازیم؟
پاسخ – طبیعی است که خمس، دادن یک پنجم مال است و از آن پول کم می شود . یعنی فرضاً اگر شما پنجاه میلیون تومان پس انداز کرده اید برای اینکه خانه ای بخرید . اگر یک پنجم آن به عنوان خمس پرداخت شود ، توان مالی کمتری خواهید داشت. اما این مسئله مجوزی برای عدم پرداخت این واجب نیست .  البته در میان فقها و مراجع معظم تقلید کسانی هستند که فتوا داده اند، اگر کسی برای خرید خانه پولی پس انداز کرد و نیازبه خانه داشت،  فعلاً هم       نمی توانست خانه بخرد و باید پول را تدریجی جمع می کرد ، اگر یک سال هم بشود به فتوای برخی از مراجع خمس ندارد . من نمی دانم که شما مقلد کدامیک از فقها هستید اما بسیاری از مراجع معظم هم می گویند چون پول است و پس انداز شده و به مصرف نرسیده ، خمس به آن تعلق می گیرد . نکته ی دوم این است که اگر شما مقلد کسی هستید که خمس را برای این پولی که شما برای خرید خانه پس انداز کرده اید واجب می داند ، لازم نیست یک دفعه بپردازید که برای شما اشکال ایجاد کند . می توانید به دفتر مرجع تقلید خود یا نماینده ی ایشان مراجعه کرده و آن را حساب کنید . این بدهی مانند سایر بدهی ها به گردن شما می آید ولی می توانید آن را تدریجی بپردازید .  یعنی هر وقت توان مادی داشتید می پردازید . چون این حق اله است و نمی خواهید به مردم پاسخگو باشید . شما خودتان هستید و خدای خود . بنابراین کم کم به تدریج این دِین را می پردازید تا زمانی که توان مالی پیدا کنید و از زیر بار این دِین خارج شوید .

145 – آیا خریدن وسیله ی نقلیه خمس دارد ؟
پاسخ – وسیله ی نقلیه که برای جابجایی افرادخانه خریداری می شود ، اگر شخص حسابرسی خمسی در زندگی داشته باشد ، وسیله ی نقلیه خمس ندارد و به آن معونه        می گویند یعنی آنچه که در زندگی مورد احتیاج است . اگر کسی حسابرسی نداشته باشد ممکن است که خانه و ماشینی که خریده به آن خمس تعلق گرفته باشد . چنین افرادی باید به حسابرسی اموال شان اقدام بکنند.

163 – فرق بین خمس و زکات چیست ؟
پاسخ – اینها با هم فرق های زیادی دارند . متعلقات و مصارفش تا حدودی با هم فرق دارد . خمس غالب افراد جامعه را شامل می شود و تمام کسانی که درآمد دارند ممکن است که خمس به آنها واجب بشود . زکات بر همه واجب نیست . فقط زکات فطره بر همه واجب است .
164 – اگر ما قبل از حج ، خمس و زکات ندهیم ، آیا حج مقبول نیست ؟ آیامی توانیم بعد از اعمال حج خمس را بپردازیم ؟
پاسخ – حج ، خمس و زکات هر کدام از واجبات است . همان طو رکه می خواهید به حج بروید باید واجبات دیگر را هم انجام بدهید . گاهی یک واجب مبتی بر عمل واجب دیگری است . داریم که اگر مال حرام در مال کسی باشد حج او قبول نمی شود و گاهی ممکن است که حج صحیح نباشد که صحت مرحله ای پایین تر از مقبولیت است .  ممکن است که عملی صحیح باشد ولی قبول نشده باشد . پس اگر حسابرسی خمسی در اموالتان ندارید یا زکات بدهکار هستید سعی کنید قبل از حج آنرا بپردازید . اگر خدا به شما توفیق داده که به حج بروید ، دستورات او را هم عمل کنید.
251 – آیا زن و مرد باید خمس هایشان را جداگانه حساب کنند ؟
پاسخ – اگر هر دو کار می کنند و در آمدی دارند ، باید هر کدام جداگانه حساب داشته باشند . و هر کدام نسبت به اموال خودشان وظیفه دارند . اما می توانند با هم مراجعه بکنند و حساب بکنند . هر مقدار که در سال خرج شده و خمس مابقی آنرا حساب بکنند . پس    می توانند هر دو با هم یک حساب داشته باشند .

283 – آ

یا ما می توانیم زکات فطریه را نگه داریم تا به فقیر بدهیم یا باید بلافاصله آنرا بپردازیم ؟

پاسخ – وقت پرداخت زکات فطره از شب عید فطر تا ظهر عید است . پس باید در این فاصله زکات فطره پرداخت بشود . بعضی گفته اند که واجب است قبل از نماز عید فطر زکات فطره پرداخت بشود . اگر برای شما امکان پرداخت نیست می توانید آنرا کنار بگذارید و بعدا به فقیر مورد نظر بدهید یا کسی را وکیل کنید که این فطریه را از طرف شما به فقیر مورد نظر بدهد و شما پولش را به آن طرف بدهید .


309 –

اگر وام بگیریم و با آن وسایل بخریم، آیا این خمس دارد ؟

پاسخ – وامی که شما می گیرید خمس ندارد ولی اگر این وام خرج نشود یا سرمایه گذاری بشود ، سر سال خمسی به مقداری که شما اقساط پرداخت کرده اید خمس دارد ولی بقیه اش ندارد . در ضمن وامی که شما می گیرید باید در جای خودش مصرف بشود .


331 –

اگر به ما کادویی بدهند ، آیا به آن کادو خمس تعلق می گیرد ؟

 


پاسخ – آنچه که به شما کادو می دهند و شما هم به دیگری می دهید خمس ندارد . اگر به شما چیزی را دادند و شما از آن استفاده نکردید و تا سر سال بدون استفاده ماند خمس دارد ولی بعضی از فقها می فرمایند که خمس ندارد . 


336 –

پولی را برای حج عمره در بانک گذاشته ام تا نوبتم بشود . آیا به آن خمس تعلق می گیرد ؟

پاسخ – در وضعیت فعلی که افراد برای ثبت نام به بانک مراجعه می کنند و طبق قراردادی پول را سرمایه گذاری می کنند که حتی سود هم به آن تعلق می گیرد . و این پولی که طرف ثبت نام کرده برای خودش است و اگر پولش را بگیرد نوبت از دستش می رود ، به فتوای اکثر مراجع تقلید این پولهای ثبت نامی اگر از یکسال بگذرد خمس آن باید پرداخته بشود. اگر این قرارداد طبق یکی از عقود شرعی مثل مضاربه باشد و به آن عمل بشود اشکالی ندارد . سود آن چون قابل وصول نیست خمس ندارد . اگر فرد سود آنرا را دریافت بکند که در این صورت نوبتش از بین می رود ، خمس دارد . هر وقت نوبت شما شد ، یک تماس با مرجع تقلید خودتان داشته باشید و مسئله را بپرسید .


338 –

اگر کسی تاکسی با قرض بخرد و با آن کار کند و قرضش را بدهد . آیا به این ماشین که سرمایه است خمس تعلق می گیرد ؟

پاسخ – اگر طرف این را بعنوان سرمایه زندگی خریده و با سختی این کار را کرده است ، فعلا خمس بر او واجب نیست . به فرض اگر توانایی پرداخت خمس را داشته باشد می تواند کم کم یا با دست گردون آنرا بپردازد و آنچه که روی این ماشین قرض یا وام گرفته خمس ندارد . اگر یک بار خمس این ماشین پرداخته بشود ، دیگر خمس به آن تعلق نمی گیرد.

364– من مقداری پس انداز دارم که به آن دسترسی ندارم . آیا به آن خمس تعلق می گیرد ؟
پاسخ – اگر پس انداز از درآمد سالانه است خمس به آن تعلق می گیرد . اما اگر امکان دسترسی به آن نیست فعلا واجب نیست که خمس آنرا بپردازید ولی وقتی پول بدست تان آمد خمس آنرا بپردازید.
365 – من خانه دار هستم و مبلغی پول را که بیش از یک سال است پس انداز کرده ام  و بصورت قرض الحسنه بدون بهره در بانک می باشد  . برای خرجی خودم هم به آن نیازی ندارم . آیا به این پول خمس تعلق می گیرد ؟
پاسخ – با توجه به توضیحات شما که این پول پس انداز است و بیش از یکسال از آن   می گذرد و به آن هم نیازی ندارید، به این پول خمس تعلق می گیرد .
366 – مبلغی از پدرم بصورت نقدی به من ارث رسیده است . من آنرا در بانک بصورت قر ض الحسنه گذاشته ام . پدرم هم اهل خمس بوده است . من این پول را برای رفتن به خانه ی خدا در بانک گذاشته ام . آیا به این پول خمس تعلق می گیرد ؟
پاسخ – چون این مبلغ ارث است و پدر شما هم اهل خمس دادن بوده است ، به این پول خمس تعلق نمی گیرد .
379 – آیا زکات بر همه ی مشاغل تعلق می گیرد ؟
پاسخ – خیر . زکات بر نُه چیز تعلق می گیرد . گرچه موارد مستحب هم دارد . یکی غلات اربعه است: گندم ،جو ، خرما و کشمش . سه نوع دام : شتر ، گوسفند و گاو .  دونوع سکه :  سکه ی طلا و  سکه ی نقره . اینها شرایطی دارد که زکات به آنها واجب بشود .
380 – آیا خمس بر همه تعلق می گیرد ؟
پاسخ – کسی که در زندگی اش درآمدی دارد باید حساب خمسی داشته باشد . وقتی از خرجی سال مبلغی اضافه بیاید ، به آن خمس تعلق می گیرد . 
385 – اگر برای پس انداز زمینی بخریم به آن خمس تعلق می گیرد ؟
پاسخ – بله. یک بار خمس آنرا می پردازید و بعد هر چه بماند دیگر خمس ندارد . مگر اینکه به قصد سودآوری باشد که آن سودش درآمد جدید می شود .
387– آیا به جهیزیه خمس تعلق می گیرد ؟
پاسخ – اگر طرف جهیزیه  را بصورت کم کم خریداری کند و قدرت ندارد که یکجا آنها را خریداری کند به فتوای اکثر فقهاء خمس ندارد .
 
391 –  کارهایی که برای فرار از خمس انجام می دهند مثل هبه کردن، آیا اشکال شرعی ندارد ؟
پاسخ – هبه ای که برای فرار از خمس باشد تاثیری ندارد . برای هدیه طرف باید قصد بخشش قطعی داشته باشد . ولی اگر صرفا برای اینکه خمس نپردازد هدیه می دهد این اثری ندارد و باید خمس مال را بپردازد .
400 – در بعضی از روستاها مردمی به اسم سادات می آیند و مطالبه ی خمس می کنند . حتی در فصل زمستان مطالبه ی زکات می کنند . ما باید با این افراد باید چه برخوردی داشته باشیم ؟
پاسخ – نصف خمس سهم امام است و نصف آن هم سهم سادات است . اگر شما حتما      می دانید که طرف سادات و فقیر است و اگر شما از مرجع خود اجازه دارید می توانید خمس را به طرف بدهید . در مورد زکات هم اگر می دانید که طرف فقیر است به او زکات را بدهید ولی اگر نمی دانید که طرف فقیر است نمی توانید به او زکات بدهید .
413 –  در آخر خدمتم به من پاداشی تعلق گرفته است . من مقداری از آنرا سرمایه گذاری کرده ام و مقداری هم به همسرم بابت مهریه و مقداری را برای دخترم جهیزیه خریده ام . مرجع تقلید من امام خمینی می باشد . آیا به این خمس تعلق می گیرد ؟
پاسخ – بنظر امام خمینی پاداش خمس ندارد . مبلغی که به همسرتان بعنوان مهریه     داده اید خمس ندارد و مقداری هم که برای جهیزیه داده اید خمس ندارد . اصل مبلغی هم که سرمایه گذاری کرده اید خمس ندارد ولی اگر سرمایه گذاری سودی داشت و تا آخر سال مصرف نشد و از آن باقی ماند ، باید خمس آن سود را بدهید .
422 – آیا پولی که در بانک گذاشته ایم و می دانیم که حتما در آینده به آن نیاز خواهیم داشت خمس به آن تعلق می گیرد ؟
پاسخ – به فتوای بعضی از فقهاء اگر این پول نیاز است و چاره ای جز پس انداز ندارید این پول خمس ندارد . اما فتوای بعضی از مراجع این است که پولی که پس انداز شده و در سال خرج نشده است خمس به آن تعلق می گیرد ولی شما اگر به آن نیاز دارید     می توانید از مرجع تقلید خود اجازه بگیرید که فعلا خمس آنرا نپردازید و وقتی نیاز شما برطرف شد خمس آنرا بپردازید .
463 – آیا بعد از فوت شوهر به حقوق و مزایایی که به همسر منتقل می شود خمس تعلق می گیرد ؟
پاسخ – خیر . اگر مقصود اموالی است که از شوهر به ارث می رسد ،ارث خمس ندارد مگر اینکه بدانند متوفی خمس را نداده است . اگر منظورشان حقوق دریافتی شوهرشان است که به ایشان می دهند بسیاری از فقهاء می فرمایند که این مثل حقوق خودش است و در سر سال اگر از آن حقوق اضافه بیاید خمس دارد . بعضی از مراجع اعتقاد دارند که این مثل حقوق خودش نیست و اگر سر سال اضافه آمد خمس ندارد . شما باید نظر مرجع تقلیدتان را جویا بشوید .
502 – من با دفتر مرجع خودم صحبت کرده ام و خمس اموالم را حساب کرده اند . آیا برای خمس سال آینده باید تا سر سال صبر کنم ؟
پاسخ – وقتی شما اموال خودتان را حساب کرده اید آن سال ، سال خمسی شما حساب می شود و تا سال آینده اگر شما درآمدی داشتید یا پس اندازی داشتید که از خرج سال اضافه ماند باید خمس آنرا بپردازید .
508 – آیا پولی که ما در صندوق قرض الحسنه می گذاریم خمس به آن تعلق می گیرد ؟
پاسخ – پولی که از درآمد بین سال پس انداز می شود چه در خانه پس انداز بشود ، چه در بانک ، چه به کسی قرض داده بشود و چه در گردش باشد ، این پس انداز محسوب است و سر سال خمس دارد . به پولی که انسان قرض می دهد یا سپرده ای که امکان گرفتن آن از بانک نیست خمس تعلق می گیرد که یک وقت وجوب خمس است و یک وقت زمان پرداخت آن است که هر وقت پول دست تان آمد خمس آنرا می پردازید . بین قرض و آنچه که انسان کار کرده است و طلب دارد و هنوز دستش نرسیده است فرق دارد . اگر انسان مزدی را طلبکار است و سر سال خمسی برسد این پول خمس ندارد . اگر انسان پولی را گرفته و بعد قرض بدهد یا سپرده گذاری کرده بکند این خمس دارد ولی زمان پرداخت آن وقتی است که پول را پس بگیرد.
510 – ما برای عمران روستا هیچ بودجه ای نداریم . آیا ما می توانیم زکات را برای ساختن پل در روستا خرج کنیم ؟
پاسخ – اگر پلی در روستا نیست یا مدرسه ای نیست ( نه اینکه بخواهند مدرسه ی دیگری بسازند ) بشرط اینکه مردم هم خودشان زکات را بدهند ، اشکالی ندارد ولی  نمی توان از زکات فطره برای اینکار استفاده کرد ، فقط می توان از زکات مال استفاده کرد . احتیاط آن است که زکات فطره به فقرای مومن داده بشود . 
512 – بعضی از چیزهایی که بعنوان جهیزیه به ما می دهند ممکن است که سالها مورد استفاده قرار نگیرد . آیا به اینها هم خمس تعلق می گیرد ؟
پاسخ – اگر جهیزیه مورد استفاده قرار نگیرد ، اگر دیگران برای شما آنرا خریده اند مثلا پدرتان آنرا خریده است یا برای شما هدیه آورده اند ، بعضی از مراجع می فرمایند که چون اینها هبه است خمس ندارد . بعضی از فقها می فرمایند که اگر جهیزیه مورد استفاده قرا نگرفت باید خمس آنرا پرداخت. پس شما باید نظر مرجع تقلید خودتان را بپرسید .
534 – آیا زکات بر تمام محصول تعلق می گیرد یا بر مازاد محصول تعلق می گیرد ؟
پاسخ – اگر قبل از زکات محصولاتی چیده و استفاده شد اشکالی ندارد . مثلا گندم ها را قبل از اینکه خوشه ببندند می چینند و به حیوانات بعنوان علوفه می دهند . اما وقتی که خوشه بست یا وقتی خرما زرد و سرخ شد به آن زکات تعلق می گیرد که اگر به حد نصاب برسد باید زکات آن پرداخته بشود . هزینه هایی که فرد برای محصول خرج کرده است را از محصول کم می کنند و مازاد آنرا زکات می پردازند .
594 – من مقداری طلا دارم . بعضی مواقع از آنها استفاده نمی کنم ، آیا به این طلاها خمس واجب است ؟
پاسخ – اگر این طلاها مورد نیاز شماست و خانمهای در حد شما هم این طلاها را  دارند ، به آنها خمس تعلق نمی گیرد . ولی اگر طلای شما اضافه است و از درآمد سال تهیه شده است خمس دارد . اگر طلاها در شان شما و مورد نیاز شماست اشکالی ندارد و خمس به آن تعلق نمی گیرد .
597 – آیا به جهیزیه ی عروس خمس تعلق می گیرد ؟
پاسخ – اگر کسی کم کم جهیزیه تهیه بکند و در حد عرف باشد خمس ندارد ولی اگر جهیزیه در حد عرف محل نباشد و یک جا خریداری بشود به آن خمس تعلق می گیرد .
618 – حدود ده سال است که ازدواج کرده ایم ولی امسال خمس را محاسبه کردیم . قسط اول آن را نیز پرداخت کرده ایم . گفتند وقتی خمس شما را تحویل دادیم یک درصدی از آن را معمولاً به خود ما باز می گردانند . آیا این کار اشکالی ندارد؟
پاسخ - در خصوص این کار باید اجازه گرفته شود . یعنی اگر یک بخشی را به آن شخصی که واسطه است باز گرداندند . در صورتی که این واسطه بخواهد این وجه را به بدهکار ( یعنی کسی که خمس مال خود را می پردازد) بدهد، باید از مرجع تقلید و یا وکیل مرجع تقلید اجازه بگیرد . اگر اجازه دادند اشکالی ندارد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 5 بهمن 1391 | 22:26 | نویسنده : علی خزایی |